Hälsokväll

Hälsokväll

Vad är hälsokväll?

Hälsokväll är en satsning som görs för att främja en hälsosam livsstil inom flera områden som mat, motion, mentalitet och gemenskap. Vi som driver detta projekt är ett gäng unga vuxna som vill dela med oss av det vi själva lärt (och fortfarande lär) oss under vår strävan efter en mer hälsosam och hållbar livsstil. Under 2016 höll vi ca åtta hälsokvällar med skiftande teman. Allt från Raw Food, till frukostteman och julbordsmat, och föreläsningar som berörde ämnen om såväl mental som fysisk hälsa av både lokala och tillresta talare. Besökarantalet låg i snitt på mellan 20-30 personer per tillfälle.

Konceptet

Hälsokvällarna består i regel av tre delar:

Matdemonstration: Varje hälsokväll inleds med en matdemonstration. Oftast presenteras tre eller flera rätter av olika slag. Tanken är att det som presenteras skall motsvara en fullvärdig och nyttig måltid. All mat vi lagar är helt växtbaserad eftersom vi är av åsikten att växtbaserad kost är bäst lämpad för en hälsosam livsstil och för djur och natur/miljö. Vårt matdemo-team består av ett team som turas om att hålla i demonstrationerna (två till tre demonstratörer per kväll). Alla gäster får ett eget recepthäfte där samtliga maträtter finns med. Demonstrationen tar i regel omkring en timme beroende på vilken mat som står på menyn.

Föreläsning: Utöver matdemo hålls även en kortare föreläsning med ämnet hälsa. Presentatörerna kommer från när och fjärran och talar om ämnen som kost, träning, mental hälsa och livsstil i största allmänhet. Detta för att man lättare skall kunna tillämpa en hälsosam helhetslivsstil i vardagen. Föreläsningen tar i regel 20-40 minuter.

Måltid: Efter demonstration och föreläsning får alla deltagare äta sig mätta på de maträtter som demonstrerats tidigare under kvällen. Denna del av programmet har alltid varit mycket uppskattad, och man får tillfälle att lära känna oss i teamet och de övriga hälsokväll-gästerna. Just på grund av måltiden är det extra viktigt att man som gäst anmäler sig så tidigt som möjligt eftersom vi som planerar hälsokvällarna behöver veta hur många vi skall förbereda mat för.

Anmälan och pris

Priset per tillfälle är 50 kr/person (barn under 12 år får gratis inträde). Anmälan skall göras vid varje enskilt tillfälle och sker via SMS till nr 076-781 86 33 eller via mail till halsokvallinfo@gmail.com. Ange samtliga deltagares namn vid anmälan. Betalningen sker på plats antingen kontant eller via SWISH till ovanstående nummer.