Scouter

20180909_145112

Scouter

Vad gör scouterna?

Lära sig om naturen, sjukvård, knopar och vara med på brandövningar, bergsklättring och andra äventyr är något av det man får uppleva på scouterna. Scoutverksamheten i Nyhyttan startade nog redan i mitten av 1960-talet. Vissa år har det varit 30 scouter, nu (hösten 2022) är det ca 26 barn och tonåringar från Järnboåsbygden i gruppen, som är uppdelade i patrull Älgen med barn i åk 1-3 och Örnen från åk 4 och uppåt. De äldsta Örnarna hittar ibland på något alldeles extra, som t.ex. kanotläger och övernattningar i tältkåta och kanske i vindskydd en vinternatt. Runt Kristi himmelsfärds-helgen brukar Örnarna ha sitt vårläger på ön Nabben i Sundsjön.

Naturen finns alldeles runt knuten. Där kan man kolla på älgspår, paddla kanot eller varför inte göra upp eld och baka sitt eget pinnbröd. Scoutstugan, en gång Nyhyttans tvättstuga, ligger just intill bäcken som så småningom rinner ut i Rastälven.

Årets höjdpunkt är nog att få åka på läger på Västeräng, adventisternas lägergård vid Vättern, två mil söder om Askersund. Varje sommar kommer scouter dit från andra platser i landet.

Anmäla, tid o plats

Nyhyttans scouter samlas varannan söndag (jämna veckor) vanligtvis kl. 10.30-12 vid scoutstugan.

Är du nyfiken på scouterna, kom gärna och besök oss eller kontakta Maggan för mer info: margareta.gille@gmail.com, 0738424554